I. PILÍŘ VZDĚLÁVÁNÍ: Učit se poznávat

Jde zejména o svojování jednotlivých strategií učení; celoživotní vzdělávání; poznávání a rozvíjení vlastních schopností v souladu s reálnými možnostmi; životní a profesní orientace; tvořivé myšlení, logické uvažování; využívání nástrojů poznávání; rozvíjení koncentrace, paměti a myšlení aj.

Co si pod tímto pojmem představujeme na ZÁKLADNÍ ŠKOLE PROSPERITY?

Abychom dosáhli optimálního rozvoje v oblasti učení se poznávat, rozhodli jsme se využívat při výuce nejen různých inovativních forem a metod výuky, které jsou v souvislosti se vzděláváním 21. století využitelné.

Zároveň bychom rádi zásadně podpořili učení se v souvislostech, čemuž se zcela přirozeně nabízí využít Integrované tematické výuky, jejíž počátky jsou datovány rokem 1980 v Americe. Model integrované tematické výuky vytvořila Susan Kovalik, která vycházela především z nejnovějších výzkumů mozku 20. století a vytvořila model mozkově kompatibilního vzdělávání. Existuje osm složek, které jsou potřebné pro vytvoření mozkově kompatibilního prostředí, v němž se mohou zlepšovat výkony dětí.

Realizace daného modelu učení je efektivnější v propojení s třífázovým modelem učení, dle kterého je realizován každý učební blok.

Těchto osm mozkově kompatibilních složek tvoří: 

  1. nepřítomnost ohrožení
  2. smysluplný obsah
  3. možnost výběru
  4. přiměřený čas
  5. obohacené prostředí
  6. spolupráce
  7. okamžitá zpětná vazba
  8. dokonalé zvládnutí

Podoba modelu ITV bude u nás realizována v součinnosti s potřebami konkrétních žáků. Především se bude jednat o strukturu ITV do časového rámce týdenních, denních učebních bloků s využitím práce v jednotlivých učebních koutcích, kde budou žáci pracovat na zadaných diferencovaně strukturovaných úlohách.
Model ITV bude ZÁKLADNÍ ŠKOLA PROSPERITY zároveň obohacovat řadou osvědčených inovativních metod a forem učení vedoucí nejen k získání vědomostí, ale i k rozvoji sociálních dovedností.

  • badatelské učení, zážitková pedagogika
  • místně zakotvené učení aj.

Určitý ucelený systém všemu dává na 1. stupni nejen tematická výuka realizována ve dnech nebo týdnech, ale také systém vzdělávacího programu Začít Spolu, kdy jsou respektovány všechny principy daného vzdělávacího programu.

V letech 2021–2023 proběhlo výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaké schopnosti potřebné v životě u dětí rozvíjí konstruktivistický přístup k výuce v rámci programu Začít spolu. Výzkum probíhal mezi 517 žáky čtvrtých a pátých tříd ZŠ po celé ČR. Zde je k dispozici výtah základních informací z výzkumu Fakulty humanitních studií UTB ve Zlíně o dopadech programu Začít spolu na učení dětí.

Na 2. stupni v přirozené návaznosti na 1. stupni je zařazován program Educrum.

EduScrum je vzdělávací metoda založena na Scrumu. Je vhodná pro všechny druhy vzdělávání. EduScrum je framework, díky kterému mohou studenti efektivně a zároveň kreativně dosahovat učebních cílů a též osobnostního růstu na nejvyšší možné úrovni. EduScrum je procesně nenáročný, snadno pochopitelný a těžce ovladatelný, protože týmy žáků se na zákaldě stanovených kritérií a plánu řídí samy. Studenti plánují a vymezují své vlastní aktivity a zároveň sledují a ovládají vlastní pokrok. Učitel určuje obsah, koučuje a uděluje rady.

(více informací: ZAČÍT SPOLU, EDUSCRUM)