FILOZOFIE

CESTA VEDOUCÍ K PROSPERITĚ

Jaké metody učení používáme? Čtěte zde.
Jak vypadá den ve škole? Čtěte zde.

 

Profil žáka pátého ročníku najdete zde.
Profil žáka devátého ročníku najdete zde.

NAŠE FILOZOFIE

CO CHCEME?

  • škola rodinného typu
  • individuální přístup
  • podnětné vzdělávací i sociální prostředí
  • výchova celoživotního učení vedoucí k prosperitě
  • všestranný rozvoj osobnosti
  • podpora rozvoje sociálních dovedností

JAK TOHO CHCEME DOSÁHNOUT?

  • nízký počet žáků ve třídách
  • komplexní učení v souvislostech
  • využití moderních metod učení
  • práce se soudobými technologiemi
  • důraz na výuku cizích jazyků
  • kvalitní tým osobností a profesionálů

     

     

    ZÁKLADNÍ PILÍŘE VZDĚLÁVÁNÍ

    Má-li být vzdělávání úspěšné, musí být založeno na čtyřech podobách učení,

    které se v průběhu života každého jedince stanou v jistém smyslu pilíři jeho vývoje.

    „Vědomost a dovednost je pevná tehdy, pokud je spojená s prožitkem…“

    Učit se poznávat

    Učit se jednat

    Učit se žít společně

    Učit se být

    JAK VYPADÁ ŽIVOT V NAŠÍ ŠKOLE?

    PROSPERITY VE ZKRATCE

    ZÁKLADNÍ ŠKOLA PROSPERITY je zapojena do řady projektů, které jsou v souladu s koncepčními záměry školy a jejím rozvojem. (více: https://zsprosperity.cz/projekty/)

    A to nejen v rámci rekonstrukce a budování školních prostor i školní zahrady, ale i v souvislosti s podporou funkční gramotnosti související s následnou uplatnitelností ve společnosti 21. století. Jedná se například o gramotnost čtenářskou, matematickou, finanční, environmentální, digitální i emoční, kdy se snažíme využívat při naplňování konkrétních výstupů možností dalších organizací. (více: https://zsprosperity.cz/spoluprace/)

    Zároveň se snažíme v rámci svých možností podporovat jiné projekty a tzv. „podatpomocnou ruku i ostatním. Snažíme se tak budovat pocit iniciativy, solidarity a sounáležitosti, a to nejen v rámci daného regionu. (více: https://zsprosperity.cz/pomocna-ruka/)

    Ve škole aktivně funguje školní EKOTÝM – jsme v síti EKOŠKOL a v roce 2023 jsme získali titul EKOŠKOLA. Nespojujeme s tím však jen dosahování výstupů v rámci např. třídění odpadů, ale především určité zvnitřnění základních hodnot člověka ve vztahu k přírodě. V rámci vyhlášených projektů se pravidelně zapojujeme do projektu Kampaň obyčejného hrdinství a otoč knihu. Ekoškola je největší vzdělávací program na světě, který motivuje děti a učitele k udržitelnějšímu způsobu života a pomáhá jim vytvářet lepší svět.

    V souladu s výstupy environmentální gramotnosti jsme zapojeni v dalších projektech, které již nejsou pod záštitou projektu Ekoškola. Např. Les ve škole – škola v lese, Škola udržitelného života, Globe, Měsíc školních zahrad aj. (více: https://zsprosperity.cz/spoluprace/)

    Obdobně funguje i ŠKOLNÍ PARLAMENT, ve kterém jsou podporovány hodnoty a principy demokracie.

    Podstatou a cílem je zejména přijetí odpovědnosti za svou práci, posilování postoje, že mají možnosti ovlivňovat život kolem sebe a zároveň v tom spatřovat určitou přirozenost v životě každého z nás. Každým rokem probíhají volby do ŠKOLNÍHO PARLAMENTU a snažíme se utužovat vztahy v rámci zapojené skupiny žáků. A to nejen společnými setkáními, realizací řady činností, ale zejména společnými akcemi i mimo školu. Jsme v síti Škol pro demokracii. (https://cedu.cz/sit-skol)

    Realizujeme VÝPRAVY ZA POZNÁNÍM, EXPEDICE, a to i do zahraničí. V zimě pořádáme zimní pobyt v přírodě s lyžařským výcvikem a na konci školního roku jezdíme pravidelně na školu v přírodě s výcvikem plaveckým (1. stupeň). Žáci vyšších ročníků podnikají výpravy za poznáním do zahraničí.

    Navštěvujeme knihovny, muzea, galerie, filmová i divadelní představení dle aktuálních možností a využitelnosti v souladu s konkrétními vzdělávacími výstupy ŠVP – Cesta k prosperitě.

    Pořádáme školní slavnosti, jarmarky i tvůrčí dílny pro rodiče děti, čajovny (odborně zaměřená setkání). Rodič (prarodič)  se nachází mnohdy i v roli odborníka, asistenta či pozorovatele. I rodič je součástí školy.

     

    ZÁKLADNÍ ŠKOLA PROSPERITY poskytuje všeobecné vzdělávání dětí školního věku. Základní vize spočívá ve vytvoření vzdělávacího zařízení nabízející kvalitní celoživotní vzdělávání. Jedná se o systémovou a procesní instituci, jejíž prioritou je všestranný rozvoj osobnosti každého žáka, založený na poskytování kvalitního všeobecného vzdělání s důrazem na současné perspektivní trendy a uplatitelnost v každodenním životě.

    V tomto procesu je důležité vytvoření podnětného, smysluplného a respektujícího prostředí, kde se žáci a vyučující vzájemně respektují, škola je pro ně místem společně prožitých chvil podporující rozvíjení sociálních dovedností a získávání nových vědomostí. Nezbytnou součástí tohoto výchovně-vzdělávacího systému jsou jistě rodiče žáků školy, kteří mají vždy dostatek informací a možnost podílet se na dění ve škole.

    Škola otevřena v čase 07:00 – 17:00h.

    V čase od 07:00 – 08:15h je nabízena v případě potřeby ranní družina.

    Vyučování začíná v 08:30h. Vždy jsme velmi rádi s ohledem na celkovou organizaci dne, pokud jsou žáci ve škole přítomni již alespoň v 08:15h.

    Každý týden v pondělí se žáci scházejí ve školním kruhu (ensemble) napříč všemi ročníky.

    Dopolední vyučování probíhá převážně v učebních blocích (90 min) formou třífázového modelu učení s využitím principů integrované tematické výuky a inovativních metod vzdělávání. (Vzdělávací program Začít Spolu a Eduscrum, RWCT.)

    Obědy jsou zajištěny v MŠ Nová Ves.

    Odpolední vyučování přirozeně navazuje na dopolední vyučování, a to s ohledem na výuku konkrétního ročníku.

    Odpolední školní družina nabízí řadu podnětných a přirozeně navazujících aktivit na dopolední výuku žáků zaměřené na pohybové, hudební, dramatické, rukodělné a výtvarné činnosti nebo podporu čtenářské, matematické, finanční, environmentální, digitální i emoční gramotnosti. Veškeré činnosti jsou koncipovány v souladu s principy třífázového učení.

    Školní družina realizuje vždy jednou týdně svou činnost formou výprav za poznáním na základě principů badatelského a místně zakotveného učení realizovaných venku, v přírodním prostředí. Zároveň mají žáci v rámci školní družiny výpravy za poznáním do blízkého okolí, obcí nebo měst.

    V rámci aktuálních možností školy jsou nabízeny i odpolední zájmové aktivity dle aktuálních možností školy.

    Odpolední školní družina končí v 17:00h.

     

    METODY

     

    HODNOCENÍ

    Přímo v průběhu výchovně vzdělávacího procesu poskytuje učitel žákovi zpětnou vazbu o tom, s jakým úspěchem se mu daří dosahovat stanovených cílů. Hodnocení žáka vychází z posouzení míry dosažených očekávaných výstupů formulovaných v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu. Významným rysem hodnocení je posilování kladného vztahu žáků k vlastnímu vzdělávání, oceňování jejich pozitivních projevů, respektování přirozených odlišností ve způsobu učení a podněcování, podporování jejich individuálních možností rozvoje.

    V rámci hodnocení využíme formativního hodnocení, podporujeme sebehodnocení a poskytování objektivní zpětné vazby zároveň i v oblasti vlastní iniciativy žáka/žákyně. Hodnotíme formou slovního komentáře, hodnotící číselnou škálou a písmeny. Máme svá vlastní hodnotící portfoila, neboli „žákovské knížky“ (Cesta k prosperitě), jejichž součástí je i zpětná vazba od rodičů, hodnocení úrovní konkrétních výstupů klíčových kompetencí v rámci základního vzdělávání.

    Sebehodnocení je důležitou součástí hodnocení žáků při každodenní práci, jeho prostřednictvím se posiluje sebeúcta a sebevědomí žáků.  Úroveň provedeného sebehodnocení odpovídá jeho individuálním možnostem a úrovni získaných dovedností, které by si měl osvojit. K rozvíjení této dovednosti dochází ve všech vzdělávacích oborech. Jedná se i o součást dalšího plánování činností. Chybu je potřeba chápat jako přirozenou součást procesu učení. Chyba je důležitý prostředek učení. Součástí „žákovské knížky“ (Cesta k prosperitě) je měsíční sebehodnotící zpráva žáka.

    Součástí „žákovské knížky“ je zároveň i zpětná vazba od rodičů, hodnocení úrovní konkrétních výstupů klíčových kompetencí v rámci základního vzdělávání.

     Pravidelně realizuje tzv. TRIPARTITY (schůzky rodič – učitel – žák). V případě potřeby jsou realizovány i individuální konzultace.

     

     

    PROFIL ŽÁKA/ŽÁKYNĚ

     

    KLÍČE POZNÁNÍ NA CESTĚ K PROSPERITĚ

    ZÁKLADNÍ ŠKOLA PROSPERITY usiluje v oblasti poskytování primárního vzdělávání o to, aby každý absolvent na konci prvního stupně byl dobře vybaven k tomu, aby mohl úspěšně pokračovat ve studiu na 2. stupni základní škol či na osmiletém gymnáziu.

     Na konci každého ročníku získá každý žák „klíč k poznání“ a po absolvování prvního stupně bude vybaven nejen těmito „klíči“, ale v souvislosti s naplňováním školního vzdělávacího programu (ten vychází ze základních pilířů vzdělávání 21. století) i potřebnými dovednostmi nezbytnými k odpovídajícímu absolvování konkrétního stupně vzdělávání v souladu s individuálními vzdělávacími možnostmi.